TheWayToFly

Direktlänk till inlägg 1 maj 2011

Frågor och svar om Flyleaf

Av Emma Franzén - 1 maj 2011 23:48

Vad heter hästen? - Flyleaf
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? - Flygande lövet? Inte jättesmickrande, men dögulligt!
Vad kallar du hästen? - bebis, flingan, lilla gumman, flickan etc.
Vad kallar andra hästen? - Flyleaf, Flingan
Hur gammal är den? - Hon fyller 3 nästa onsdag.
Vilket år/månad/dag föddes den? - 2008 - maj - 10
Vilken färg har den? - Flaxfux
Har den några tecken? - En liten stjärn, och det ser ut som om hon har 4 vita strumpor.
Hur hög i mankhöjden? - 140 skulle jag kunna chansa på at hon är, men kommer nog växa sig till samma höjd som hennes mamma = 147cm
Är det ett sto/valack/hingst? - Ett gulligt sto.
Vem red in/utbildade hästen? - Hon är inte hanterad, insutten eller inriden, så utbildare kommer vara jag, Elina och Louise om allt går som det ska.
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare?
 - Ingen aning eftersom hon inte haft någon på ryggen ännu, än mindre testat dressyr.
Hur är den i skritten? - Fin och stabil, har en fri sökning neråt.
Hur är den i traven? - Ganska stabil, men hyfsat undertramp.
Hur är den i galoppen? - Gärna lite slängig, men med rätt samling från ryggen ska den nog kunna bli rund och fin.
Kan den skänkelvikningar? - Nej.
Kan den öppna/sluta? - Nej.
Kan den galoppombyten? - Nej
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? - De lilla jag sett av hennes halter så ställer hon sig gärna med frambenen intill varandra, men har gärna v. bak lite bakom h. bak.
Är hästen pigg? - Hon är inte igångsatt, så nu är hon absolut slö. 
Är hästen trög? - Nej, det är hon dock inte.
Är hästen stark? - En egen vilja ser jag som något positivt, men inte stark på ett obehagligt vis.
Är hästen het? - Nej.
Bockar den? - Nej, men ett sparka bakut kommer ibland när hon försöker få "mammas" uppmärksamhet.
Har du bockat med den? - Eftersom jag aldrig suttit på, Nej.
Stegrar den? - Inga tendenser som jag sett.
Har du stegrat med den? - Nej.
Sparkar den bakut? - "Jag har första tjing på mamma, kom inte nära!" Sånna små bakut kan hon få för sig, eller när hon försöker bevisa att man inte kan styra och ställa "hur som helst".
Har du sparkat bakut med den? - Från marken senast idag. Hon stampade i marken nära min fot, jag stampade i marken nära hennes fot. De va inte populärt.
Skenar den ofta med dig/andra? - Nej de har hon aldrig gjort.
Har du skenat på den? - Nej det har jag inte.
Är den tittig?  Nej, absolut inte! Hon är bebis. Vill tugga på ALLT.
Har du badat tillsammans med den? - Nej, men ska i sommar!
Har ni hoppat tillsammans? - Över en stock på en stig bredvid varandra. Inte annars.
Har ni galopperat på en äng tillsammans? - Nej 
Hoppar hästen bra?
 - Hon har bra anlag till det, så definitivt kommer ni se henne på någon CL om något år!
Gillar den att hoppa? - Det tror jag absolut! Inga sur miner där inte!
Har den bra hoppteknik? - När jag såg henne hoppa förra sommaren såg jag inget fel med hennes hoppteknik?
Hur högt brukar du hoppa med den? - Stocken låg vel på.. 30?
Hur ofta hoppar du den? - Kommer hända oftare när vi har tillgång till hoppmaterial.
Står hästen i box? - Hon kommer att stå i box, ja.
Hur mycket och vad äter hästen? - Hon äter inget annat än gräs just nu, ev hö, b-vitamin och något kraft mått ibland. Får utveckla en ny foderstat till hösten.
Går den i hagen varje dag? - Så klart hon gör! När hon kommer på lördag går hon direkt till förbete.
I en stor eller liten hage? - Medel.
Hur länge går den ute per dag? - 24 timmar kommer hon vara ute i sommar, i vinter blir det mellan 6-21.
Gillar den att vara ute i hagen? - Jajamensan.
Har den vindskydd i hagen? - Det är inte klart ännu.
Borstar du hästen före och efter ridningen?
 - Jag rider inte, men självklart får hon bli ompysslad när jag kommer dit!
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? - Naturligtvis!
Hur länge brukar ni rida varje gång? - Inget alls just nu som sagt.
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? - Jag vet inte själv än, men tålamod skulle jag tro.
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? - Privat.
Vem äger hästen? - Ewa står för henne just nu, men på lördag byter hon ägare till mig.
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? - Det är oklart, beror på hur länge jag har ekonomin. Men förhoppningsvis minst 10 år. 
Är hästen snäll i stallet? - Har inte haft henne i stall så jag vet ej.
Kan hästen stå lös i stallet? - Inte än, men det ska gå att lösa.
Måste hästen vara uppbunden? - Just nu måste hon det, måste vänja sig vid det först.
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? - I stallet jag kommer stå är det inte en jättebred stallgång, så jag vet inte om jag vågar ha henne i stallgången. Så första tiden blir de nog box!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Franzén - 25 juli 2011 21:06

Som rubriken lyder så tränade jag min ÄLSKADE Artax idag! Hehe..   Men kanske ska ska dra lite lätt om vad som har hänt under tiden jag inte uppdaterat så flitigt! ;)    Vi har börjat finslipa på hjälperna, och jag har bytt helt och hållet ti...

Av Emma Franzén - 12 juli 2011 23:00

Hejsan alla goa och glada!  Jag har haft internetproblem, så har inte kunnat ladda upp några bilder eller inlägg då mitt internet dött var 3dje sekund.. Herregud, vilket krångel! Men men, ni borde de vara fixat någorlunda.. Nu lägger de bara av v...

Av Emma Franzén - 6 juli 2011 00:18

Åååh, jag blir så trött på mig själv! Min häst gillar nog inte mig idag.. Det va nämligen så att jag inte hann rida prinsen idag, och jag har verkligen fullt upp imorgon då jag jobbar hela dagen och till sena kvällen.. Tyvärr.. Stackars fina Ar...

Av Emma Franzén - 4 juli 2011 23:01

Ja, tänkte de kan vara bra att ha lite framförhållning, och så får ni gärna kommentera om ni tycker jag ska göra något, tex. försöka filma, fixa bilder eller va ni nu tycker! :)     Måndag (idag) - vila Tisdag - (jobbar 12-21.15) rida igenom ...

Av Emma Franzén - 4 juli 2011 22:23

Hrm, ja.. Här har de varit lite knapert med uppdatering på senaste.. Hrm.. Förlåt.. :) På dessa dagarna så har jag hunnit vara på öland och firat min älskade mormor, och igår så red jag en runda på bästa killen också! :)   Hämtade honom i lösdr...

Presentation

Välkommen att följa mig och min fjordvalack Artax!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards