TheWayToFly

Direktlänk till inlägg 4 juli 2011

gårdagens pass!

Av Emma Franzén - 4 juli 2011 22:23

Hrm, ja.. Här har de varit lite knapert med uppdatering på senaste.. Hrm.. Förlåt.. :)

På dessa dagarna så har jag hunnit vara på öland och firat min älskade mormor, och igår så red jag en runda på bästa killen också! :)


Hämtade honom i lösdriften (där han stått i kanske.. 3 dagar?) och ställde upp honom, och borstade honom samtidigt som jag stod och snackade med Marie (ägaren till stallet).. Jag måste ringa Micke - hovslagare - imorgon också..


Iallafall, dressyrsadlen föll på, benskydden samt tränset med pelhamet på.

Dock så tog jag dubbla tyglar, då jag ville kunna ha ett ungefär jämlike med de tredelade om han skulle sköta sig bra. Och se på tusan, jag behövde använda "pelham"tygeln 1 gång, och enbart för att forma till honom, annars inget alls! Så fin kille!


Han skrek lite på kompisar och trampade på stället, och kossorna ska vi ju inte prata om, då vi va nere i diket och vände.. Men när kossorna hade passerat så gav jag honom långa tyglar och bara skrittade och lät honom välja vägen och takten, fram till galopp backen! Där fick han inte skritta inte! Hihi, han va riktigt fin i galoppen igår, och de gick verkligen jättebra! Han höll galoppen jättefint, dock är han fortfarande 4 taktig, men de ska vi kunna fixa när fler muskler kommit! :)
När jag kommit fram till målet för vår lilla resa så vände jag och la om med benen, och som han sprang! De va en sån känsla!

Släppte tyglarna, ställde mig i fältsits, la om benen, höll i manen och bara log, medan han tog i mer och mer i steget och gnäggade som en galning! De va så himla underbart!


Att känna att man vågar släppa kontrollen en aning, bara dundra genom skog och mark på en bred rygg man redan känner sig fullständigt hemma på, de är total lycka! Att känna hur varje muskel i hästens kropp späns för varje språng, känna hur hovarna slår i marken, och höra de där underbara ljudet av hovar, klapprandes mot grusvägen. Att enbart sitta på ryggen och känna svävmomentet i galoppen, höra skogen susa och nästan känna varje partikel i luften och känna doften av granbarr.. I de ögonblicket sitter jag och min springare, fast i drömmen jag sedan länge skapade. En dröm som mer och mer börjar likna min verklighet!


När vi hade galopperat en bra sträcka och pojken började sänka tempot stannade jag till och hoppade av, lät honom käka på en pinne med löv under tiden vi gick.. Lät honom gå helt lös bredvid mig, och de va jättemysigt. Han va extremt gos sugen också! Så himla mysig, lutade huvudet mot mig varje gång vi stannade.. Fina fina killen.. Min kille!


*Jag har film därifrån, om någon skulle vilja se! :)*

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Franzén - 25 juli 2011 21:06

Som rubriken lyder så tränade jag min ÄLSKADE Artax idag! Hehe..   Men kanske ska ska dra lite lätt om vad som har hänt under tiden jag inte uppdaterat så flitigt! ;)    Vi har börjat finslipa på hjälperna, och jag har bytt helt och hållet ti...

Av Emma Franzén - 12 juli 2011 23:00

Hejsan alla goa och glada!  Jag har haft internetproblem, så har inte kunnat ladda upp några bilder eller inlägg då mitt internet dött var 3dje sekund.. Herregud, vilket krångel! Men men, ni borde de vara fixat någorlunda.. Nu lägger de bara av v...

Av Emma Franzén - 6 juli 2011 00:18

Åååh, jag blir så trött på mig själv! Min häst gillar nog inte mig idag.. Det va nämligen så att jag inte hann rida prinsen idag, och jag har verkligen fullt upp imorgon då jag jobbar hela dagen och till sena kvällen.. Tyvärr.. Stackars fina Ar...

Av Emma Franzén - 4 juli 2011 23:01

Ja, tänkte de kan vara bra att ha lite framförhållning, och så får ni gärna kommentera om ni tycker jag ska göra något, tex. försöka filma, fixa bilder eller va ni nu tycker! :)     Måndag (idag) - vila Tisdag - (jobbar 12-21.15) rida igenom ...

Av Emma Franzén - 29 juni 2011 21:51

Hej igen! Jag har haft kompisar hemma över natten, nämligen fin-besök av min pojkvän Emanuel, min bästa kompis/tränare Elina och lille Ville-Valle-Viktor!   Igår när jag va hos mitt lilla stjärnskott hade han lyckats få av sig flughuvan under n...

Presentation

Välkommen att följa mig och min fjordvalack Artax!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards