TheWayToFly

Direktlänk till inlägg 29 juni 2011

Dagens dressyr/hopp pass för Elina!

Av Emma Franzén - 29 juni 2011 21:51

Hej igen!

Jag har haft kompisar hemma över natten, nämligen fin-besök av min pojkvän Emanuel, min bästa kompis/tränare Elina och lille Ville-Valle-Viktor!


Igår när jag va hos mitt lilla stjärnskott hade han lyckats få av sig flughuvan under natten och fått något vi tror är ett bett precis vid ögat, så de är svullet, rött och rinner.. Stackars fina killen!


Hur som helst så kom jag och Elina upp till stallet runt 2 och tog då in lill-killen i stallet där vi stog och borstade en lång stund och sprejade på med flugspray. Snälla Elina tog med sig lite av sina avlagda hästprylar som en ryktlåda med tillbehör till, så som 2 borstar som formar sig efter handen och kroppen, en ergonomisk hovkrats, ett grå-rosa schabrak & tillhörande luva, förbygel med martingal, ett set benskydd, ett rakt gummi pelham med delta-remmar samt lite flugmedel, pälsglans och sadelsåpa! Tack vännen!

Vi sträckte ut lite ryggmuskler på grabben med innan sadlen kom på, vilket han stog och njöt av i fulla drag! :-)


Idag fick han ha på sig nya schabraket & flughuvan, benskydden, dressyrsadel, tredelat bett (senare pelhamet), ett kolsvart träns och ett rosa pannband.. Man såg att han tyckte att han va snygg i allt de nya, han bara strålade! :-)


När vi kom ner till paddocken så va de mycket skrik på kompisarna och snabba steg som gällde. När vi skulle korta upp tyglarna började han trippa och "fåna" sig, så vi tog ett varv i rejser galopp vilket uppskattades som bara den! Sen gick de j*vla att arbeta!

Han va så fin, och så mjuk i munnen så jag satt och log! :-) Fina killen, min min min kille dessutom! <3


Sedan satt Elina upp och testade litegrann och de gick bra de också! Han skulle såklart kolla vad Elina va för någon och skulle fuska lite med formen och streta emot lite, så vi bytte upp till pelhamet och han gick kanon! (Elina tyckte de va lite obehagligt när jag bytte bett när hon satt på, hehe.. Men min fina kille stog så stilla så och stannade bara man tog tag i tyglarna som låg runt halsen.. Så duktig!)


           


Klicka på bilderna för att få de i större format.. Dock är de kassa mobilbilder, men det är iallafall biler! :-) På tredje bilden skulle han bara testa Elina lite och sträcka ut halsen och ökade för att komma ut på fyrkants spåret!


Sedan hoppade Elina av, och jag upp och vi hoppade lite hinder!

De låg vel på ca.. 40 cm på sin höjd, så inga monster hinder då han inte är i kondition för de ännu (och magen slår i hinderna hihi), men han blev kanon glad när jag fattade galopp mot hinderna och verkligen tog sats och ökade och ökade och ökade.. Hehe, han kom över iallafall! :-)


Sedan tog jag av honom sadlen, och försökte rida runt i tyglarna enbart liggandes runt halsen, men han va inte riktigt lika lyhörd idag då han bara ville gå på Elina som gick och plockade undan hinderna.. Oups.. Hehe..


När jag märkte att jag inte fick den respons från ryggen som jag ville ha så hoppade jag av och lekte med honom litegrann! Rejs är nog de bästa han vet!


Börjar med att jag manar honom runt på fyrkants spåret, precis när han vänder upp mot långsidan så börjar jag kuta åt samma håll som honom och jag startar en "tävling".. Herrej*vla vilket fart hästen får! Visste inte att han kunde springa så fort, hehe! ;-) Han verkar ju uppskatta de till 1000, så varför inte! :-)


Påvägen upp till stallet tyckte jag de skulle vara elakt att sätta på honom pelhamet och bettet igen, så la tyglarna om halsen, så gick vi! :-)

(Tur att jag inte har mer än 200 meter till stallet från paddocken, hehe) och han lyssnade jättefint!


Han svettades som en liten gris efter passet, så vi tog tillfället i akt och spolade av honom med vattenslangen!

Vattenslangen va ju läskig såklart, men inte vattnet, så de slutade med att jag stog och öste med en hink på honom och guuuuud, ni skulle veta va uppskattat de va! Herre min gud va gullig han va när han stog där med halvslutna ögon och brummade. :')


När vi släppte ut honom i hagen så va naturligtvis de första han skulle göra va att rulla sig på sitt lilla speciella sätt, (ner, rulla, rulla, sätta sig upp, titta sig nöjt omkring, klia sig på benet, kolla sig runt lite till och SEN ställa sig upp!) och sen fyllde vi på vatten och åkte hem! :-)



Han skötte sig verkligen JÄTTEBRA idag, och han verkligen tog till sig av hjälperna man gav. Man såg att han förstod och att han tog till sig, funderade och utförde som han trodde vi bad honom om!


Jag har sagt de i föregående inlägg, och jag säger de igen.

Jag är så lycklig att denna häst är just min! Vackra fina underbara!

Jag blir så glad av att se honom, och han gör verkligen ALLT man ber om! Eller aa, han försöker så gott han kan iallafall! Och de räcker gott och långt bara de!




Hjärtat mitt, om 1-3 år kommer de inte finnas något vi inte kan göra!

Vackra (lite för tjocke) Artax.. Min min min, bara min! <3

 
 
Ingen bild

Sandra

29 juni 2011 23:25

Å vad fin han är :) nu saknar man han som bara den.. Men skönt att veta att nån bry sig om honom. Ge han en stor kram från mig. Så hoppas jag att jag få komma och se han nån dag i sommar :)

Emma Franzén

29 juni 2011 23:37

Han är verkligen jättefin! :-) Och han är så sjukt duktig, flyger på rosa moln hela passen och bara ler! :-)
Ja, de är klart jag ska, jag gjorde de både igår och idag faktiskt. :-) Sa "nu ser du till att bli frisk med ögat gubben, annars kommer Sandra hit och.. Kramar dig, skojar bara gubben, jag förmedlar en kram från henne istället!" :-)

Ja, de är klart du får! :-) Vi har ju ett gammalt varmblod i samma hage som vi får låna på skritt turer, så vi kan rida ut en runda! :-) Tänkte ta lite fina bilder nu till helgen på pojken som jag kan skicka till dig! :-)

 
Ingen bild

Sandra

30 juni 2011 09:19

Ja det hade varit underbart :) saknar hans breda rygg lite ;) å ja det hade varit kul och få lite bilder på han :) tack snälla du.

Emma Franzén

1 juli 2011 23:20

Ja, men de är klart du ska få sitta på honom lite! :) Han har fått en gammal syntet-dressyr sadel, då jag tyckte att han hade svårare att få ut steget i den andra, samt att jag satt som en kråka! Hehe. Han har fått ett himla fint steg nu med den, och han vågar samla sig på ett helt annat sätt! Har fortfarande den "gamla" sadeln när vi springer i skogen och hoppar, men den dressyrsadlen sitter som en smäck på honom!
Och tänk dig.. Sadelgjorden gick runt!!!!! :D Hehe, ne, nu va jag lite elak.. Hihi..

Jag ska upp och fota lite fina bilder på honom på söndag troligtvis, så då kan jag skicka dom över till din mejl kanske? :)
Så slipper jag lägga upp så många bilder här! :)

 
Ingen bild

Sandra

3 juli 2011 22:28

Ja men han är en liten tjockis :) hihi. Ja men gör det jag har saasa_Sverige@hotmail.com :)

Emma Franzén

4 juli 2011 22:21

jag ska bara försöka få honom på bild! :D nu när han fått lite stimulans så vill han inte stå still, gull-gubben! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Franzén - 25 juli 2011 21:06

Som rubriken lyder så tränade jag min ÄLSKADE Artax idag! Hehe..   Men kanske ska ska dra lite lätt om vad som har hänt under tiden jag inte uppdaterat så flitigt! ;)    Vi har börjat finslipa på hjälperna, och jag har bytt helt och hållet ti...

Av Emma Franzén - 12 juli 2011 23:00

Hejsan alla goa och glada!  Jag har haft internetproblem, så har inte kunnat ladda upp några bilder eller inlägg då mitt internet dött var 3dje sekund.. Herregud, vilket krångel! Men men, ni borde de vara fixat någorlunda.. Nu lägger de bara av v...

Av Emma Franzén - 6 juli 2011 00:18

Åååh, jag blir så trött på mig själv! Min häst gillar nog inte mig idag.. Det va nämligen så att jag inte hann rida prinsen idag, och jag har verkligen fullt upp imorgon då jag jobbar hela dagen och till sena kvällen.. Tyvärr.. Stackars fina Ar...

Av Emma Franzén - 4 juli 2011 23:01

Ja, tänkte de kan vara bra att ha lite framförhållning, och så får ni gärna kommentera om ni tycker jag ska göra något, tex. försöka filma, fixa bilder eller va ni nu tycker! :)     Måndag (idag) - vila Tisdag - (jobbar 12-21.15) rida igenom ...

Av Emma Franzén - 4 juli 2011 22:23

Hrm, ja.. Här har de varit lite knapert med uppdatering på senaste.. Hrm.. Förlåt.. :) På dessa dagarna så har jag hunnit vara på öland och firat min älskade mormor, och igår så red jag en runda på bästa killen också! :)   Hämtade honom i lösdr...

Presentation

Välkommen att följa mig och min fjordvalack Artax!

Fråga mig

0 besvarade frĺgor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards