TheWayToFly

Alla inlägg den 25 juli 2011

Av Emma Franzén - 25 juli 2011 21:06

Som rubriken lyder så tränade jag min ÄLSKADE Artax idag! Hehe..


Men kanske ska ska dra lite lätt om vad som har hänt under tiden jag inte uppdaterat så flitigt! ;) 


Vi har börjat finslipa på hjälperna, och jag har bytt helt och hållet till 3 delat bett nu, då jag vill skaffa tillbaka känsligheten på honom, vilket funkar super!

Han har börjat bjuda fram helt själv nu till en bärig form, och håller den så länge han orkar!

Vi hittar fler och fler knappar på varandra som gör att vårat sammarbete ökar hela tiden!

Jag kan fortsätta i evigheter om dessa underbara saker som sker mellan oss just nu, men jag kan inte förklara de bättre än att han har börjat tänka istället för att streta emot.. Han har förstått att mina ideer är kul om han följer instruktionerna, för allt jag gör nu gör jag för att höja motivationen till ridningen, och de funkar!


I lördags så hade vi ett pass för Elina igen, som denna gången gick kanon! 

Jag började med att rida fram en ganska lång stund medan Elina, Emanuel och Viktor plockade fram hinder och hinderstöd.. Eller aa.. Elina plockade fram allt, pojkarna fjollade mest runt och drack cola! Haha!

Sedan började jag korta tyglarna och rida lite på en volt, vilket Mr. Tax inte ville då över energin låg på allt för påtagligt!

Så jag drog på några varv i galopp och lät honom göra utlopp för den energin som låg där och störde hans koncentrationsförmåga.. Elina ville att vi skulle testa på lite öppnor och slutor, så de tog vi lite på volten men lyckades inte få fram något vettigt, så vi tog de på fyrkantsspåret istället. 

Söt som han är så förstår han inte att han gör allt dubbelt så jobbigt då han försöker nästan FÖR väl.. Han gjorde nämligen skänkelvikning längs fyrkants spåret! ;)

När vi lyckats få till slutorna i hörnorna så va jag nöjd och vi hoppade lite hinder, vilket han tyckte va skitkul! :)

Avslutade passet med att skritta honom i grimma bort till hagen och enbart styra med (överdrivna) vikthjälper.. Looki looki, no hands!


Idag alltså.. Åååååh! Tänkte vi skulle dra ut på en skogsrunda, men då han va ganska trött och seg så tog ett jogging pass i paddocken (då han konstigt nog blir mer motiverad i paddocken!?).

Hade ett tredelat apple-mouth bett (som vi fått av Elina! Tack!) och en dressyrsadel utan stigbyglar.. Tänkte jag skulle få tänka lite jag med, så jag tror jag förstör för honom då jag har olika mycket stöd i stigbyglarna och gärna försöker sitta still i sadeln pga de då jag vill försöka göra lika mycket stöd.

Och detta behövdes!!!

Han gick som en klocka idag!

Satt upp och började skritta på långa tyglar, sedan kortade jag upp dom jätte jätte lite och började göra fingervickningen som får honom att gå i form på korta tyglar. Och tro på fanken att han går i tillräcklig form för att göra mig till den lyckligaste flickan i världen!

Han gick jättefint, verkligen! Sedan satte jag igång honom i lugn och fin trav och gjorde snett igenom, gick över upphöjda bommar och en hel del volt arbete. Och allt detta gjorde han utan något som helst stöd i tygeln!

De enda som tog till i tygeln ibland va när han inte orkade längre och tog upp huvudet. Då fick han gå så en stund och sedan gav jag honom dom små små fingerhjälperna och han går i form igen! Varken i skritt eller trav hade han något som helst stöd i tygeln..


(Jag vill nämligen få fram en häst som själv kommer fram till vilken form han ska ner i, utan att han ska behöva gå och ha mig i andra änden som ber honom göra si eller så. Jag vill kunna anpassa mig efter honom, och inte tvärt om!)


Idag gick han även på en sluta på diagonalt spår och gick någorlunda skänkelvikning en halv långsida! Han försöker så tappert, och jag klurar ihop allt helt själv, då jag knappt gör ett dugg på ryggen längre, utan att visa honom i rätt riktning!


Idag skrev jag även över försäkringen på mig, vilket innebär att han är helt och hållet min nu!

Kunde ju inte visa mer än lycka när dessutom passet gick så outstanding!


Han har dock kliat sig på mulen och har lite småsår över hela mulen, samt på insidan av underläppen, så imorgon ska jag se om Maries sidepull går på honom, vilket jag hoppas! :)


En kort uppdatering från mig/oss och imorgon kommer lite bilder också från dagen!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Välkommen att följa mig och min fjordvalack Artax!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards